Váš košík je aktuálně prázdný!
Přehled služeb
(služba pro nového klienta – délka trvání 60 minut)
Bezplatná konzultace slouží ke vzájemnému seznámení rodičů dítěte se speciálním pedagogem, který dítě následně přebírá do péče. Speciální pedagog na základně informací získaných od rodičů a z dostupné spisové dokumentace zmapuje aktuální situaci a potřeby dítěte. Navrhne postup speciálně pedagogické péče.
Úvodní konzultace je realizována bez přítomnosti dítěte.
(délka trvání 2–3 hodiny)
Díky speciálně-pedagogickému vyšetření je možné posoudit úroveň dítěte v jednotlivých oblastech rozvoje. Vyšetření se zaměřuje jak na pozitivní stránky vývoje dítěte, tak i na oblasti, ve kterých se projevují deficity.
Vyšetření se skládá z konzultace s rodiči dítěte a z přímé práce s dítětem. V případě, že rodiče využijí úvodní konzultace, bývá samotné vyšetření kratší.
Výstupem ze speciálně – pedagogického vyšetření je
1. Doporučení ŠPZ (školského poradenského zařízení) pro mateřskou školu/školu, ve kterém je stanovena potřebná míra speciálně – pedagogické podpory (integrace, integrace přítomností asistenta pedagoga a v jakém rozsahu, pomůcky atp.) Toto doporučení slouží škole také jako podklad pro vypracování Individuálního vzdělávacího plánu (IVP).
2. Zpráva ŠPZ pro rodiče, součástí zprávy je:
– zpráva z průběhu vyšetření a z konzultace s rodiči
– konkrétní doporučení k rozvoji jednotlivých oblastí včetně využití vhodných metod a forem práce a k úspěšnému vzdělávání žáka ve školním prostředí, případně pro práci s dítětem v domácím prostředí
– závěr s popisem doporučení ke stanovení potřebné míry speciálně – pedagogické podpory
– doporučení k výběru vhodné školky/školy
– navržení dalších navazujících služeb (terapie, volnočasové aktivity, nácviky, rozvoj komunikačních dovedností atd.)
U klientů, kteří jsou v péči SPC, je alespoň jednou během školního roku proveden náhled ve výuce. Speciální pedagog po předchozí domluvě s mateřskou školou/školou a rodiči sleduje dítě při výuce a během přestávky. Na náhled zpravidla navazuje konzultace s pedagogy a s asistentem pedagoga.
Výše jmenované doporučení ŠPZ je doplněno o zjištění z náhledu a konzultace.
(délka vyšetření 45–90 minut)
Psychologické vyšetření se zaměřuje na aktuální dovednosti žáka, případně na posouzení jeho intelektu. Součástí vyšetření je také konzultace s rodiči dítěte.
U klientů s PAS dále zajišťujeme:
– posouzení školní zralosti před zápisem do první třídy,
– vyšetření zaměřené na profesní orientaci před ukončením povinné školní docházky.
Výstupem z psychologického vyšetření je Zpráva z psychologického vyšetření. Výše jmenované Doporučení ŠPZ je doplněno o závěry z psychologického vyšetření.
V případě, že bylo u dítěte vysloveno podezření na poruchu autistického spektra, je možné využít tzv. screeningu. Jedná se o orientační posouzení rizika přítomnosti poruchy autistického spektra u dítěte. Screening nenahrazuje diagnostiku!!!
Screening provádí psycholožka SPC v domácím prostředí dítěte, případně ve školce/škole. Vyšetření probíhá zpravidla tam, kde dítě vykazuje větší obtíže.
Výstupem tohoto posouzení je písemná zpráva.
Besedy pro spolužáky by měly přispět k příznivému klimatu třídního kolektivu, ve kterém je žák s PAS vzděláván. Mají kolektivu pomoci pochopit chování a myšlení spolužáka s PAS. Kolektiv je přiměřenou formou seznámen s možnostmi, jak se spolužákem komunikovat, navazovat s ním sociální kontakt a jak mu celkově pomoci. Beseda trvá zpravidla jednu vyučovací hodinu a žák s PAS jí nebývá přítomen, rovněž probíhá bez přítomnosti pedagogů školy – ti jsou o průběhu informování po skončení besedy.