Váš košík je aktuálně prázdný!
Vnitřní řád SPC při NAUTIS
Činnost SPC NAUTIS za mimořádných opatření souvisejících s Covid-19 (viz bod 10).
Platnost od 1. 3. 2021
Nahrazuje směrnici Vnitřní řád ze dne 1. 9. 2020
Příloha č. 1 Informovaný souhlas pro žadatele o službu v SPC NAUTIS
Příloha č. 2 Informovaný souhlas s poskytnutím služby v SPC NAUTIS
Příloha č. 3 Informovaný souhlas se závěry vyšetření v SPC NAUTIS
Příloha č. 4 Souhlas se zpracováním osobních údajů v SPC NAUTIS
1. Všeobecná ustanovení
Speciálně pedagogické centrum při Národním ústavu pro autismus (dále SPC NAUTIS) je školským poradenským zařízením, jehož činnost je vymezena Zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon), ve znění pozdějších změn a předpisů, Zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, ve znění pozdějších změn a předpisů, Vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve
školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších změn a předpisů a Vyhláškou č. 27/2016 Sb. V platném znění, o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími
potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších změn a předpisů.
SPC NAUTIS poskytuje služby dětem, žákům a studentům s poruchou autistického spektra.
SPC NAUTIS je školské poradenské zařízení, které není zřizované státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí. Zřizovatelem SPC NAUTIS je Národní ústav pro autismus, z.ú.
SPC NAUTIS poskytuje bezplatně poradenskou pomoc směřující k
a) zjišťování speciálních vzdělávacích potřeb nebo mimořádného nadání žáka,
b) doporučení vhodných podpůrných opatření a vyhodnocení poskytování podpůrných opatření
žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům mimořádně nadaným,
c) doporučení zařazení žáka do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle § 16 odst.
9 školského zákona nebo zařazení nebo převedení do vzdělávacího programu odpovídajícího
vzdělávacím potřebám žáka a
d) podpoře vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ve školách a školských zařízeních, jakož i zmírňování důsledků znevýhodnění a prevenci jeho prohlubování.
Cena nadstandardních placených služeb je upravena ceníkem, který je zveřejněn na webových
stránkách SPC NAUTIS a v prostorách pracovišť SPC.
2. Struktura a služby
Služby SPC NAUTIS se poskytují po předchozí domluvě s klientem nebo zákonným zástupcem
klienta.
Adresy poskytování služeb:
Českolipská 621/26, 190 00 Praha 9
Josefa Knihy 225, 337 01 Rokycany – střed
Školní 402, 289 21 Kostomlaty nad Labem
Údolní 26, 468 01 Smržovka
Sídlo SPC NAUTIS:
Školní 402, 289 21 Kostomlaty nad Labem
Kontaktní osoba:
Mgr. Petra Slaná, sociální pracovnice, 774 723 785
E-mail:
spc@nautis.cz
Provozní doba SPC NAUTIS Praha:
Po – Pá 9:00 – 13:00 hod, dále dle předchozí dohody
Provozní doba SPC NAUTIS Rokycany:
Po – Út 9:00 – 13:00 hod, St 14:00 – 17:00 hod, dále dle předchozí dohody
Provozní doba SPC NAUTIS Smržovka:
Po 9:00 – 13:00 hod, dále dle předchozí dohody
Adresa podatelny SPC NAUTIS:
Českolipská 621/26, 190 00 Praha 9
Provozní doba podatelny:
Út 9:00 – 11:00 hod, dále dle předchozí dohody
Pověřenec pro ochranu osobních údajů:
Mgr. Petra Slaná
Úvodní konzultace (služba pro nového klienta – délka trvání 60 minut).
Přehled služeb SPC NAUTIS:
Konzultace slouží ke vzájemnému seznámení zákonného zástupce/zletilého klienta se speciálním pedagogem, který klienta následně přebírá do péče. Speciální pedagog na základě informací
získaných od rodičů a z dostupné spisové dokumentace zmapuje aktuální situaci a potřeby dítěte. Navrhne postup speciálně pedagogické péče. Úvodní konzultace je realizována bez přítomnosti nezletilého klienta.
Speciálně pedagogické vyšetření (délka trvání 2-3 hodiny)
Díky speciálně pedagogickému vyšetření je možné posoudit úroveň klienta v jednotlivých oblastech rozvoje. Vyšetření se zaměřuje jak na pozitivní stránky vývoje klienta, tak i na oblasti, ve kterých se
projevují deficity.
Vyšetření se skládá z konzultace se zákonným zástupcem a z přímé práce s klientem. V případě, že je využita úvodní konzultace, bývá samotné vyšetření kratší.
U klientů, kteří jsou v péči SPC NAUTIS, je minimálně jednou během školního roku proveden náhled ve výuce. Speciální pedagog po předchozí domluvě se školou a zákonným zástupcem/zletilým klientem sleduje klienta při výuce a během přestávky. Na náhled zpravidla navazuje konzultace s pedagogy a s pedagogickými pracovníky.
Psychologické vyšetření (délka vyšetření 45 – 90 min.)
Psychologické vyšetření se zaměřuje na aktuální dovednosti žáka, případně na posouzení jeho intelektu. Součástí vyšetření je také konzultace se zákonným zástupcem/zletilým klientem.
Komplexní vyšetření se skládá ze speciálně pedagogického vyšetření a z psychologického vyšetření. Po dohodě se zákonným zástupcem probíhá v jednom dni, případně je možné komplexní vyšetření rozdělit do dvou termínů.
Screeningová diagnostika
Jedná se o orientační posouzení rizika přítomnosti poruchy autistického spektra u dítěte. Screening nenahrazuje lékařskou diagnostiku. Screening provádí psycholožka SPC NAUTIS v domácím prostředí dítěte, případně ve škole. Vyšetření probíhá zpravidla tam, kde dítě vykazuje větší obtíže.
Besedy pro spolužáky
Besedy pro spolužáky by měly přispět k příznivému klimatu třídního kolektivu, ve kterém je žák s PAS vzděláván. Mají kolektivu pomoci pochopit chování a myšlení spolužáka s PAS. Kolektiv je přiměřenou formou seznámen s možnostmi, jak se spolužákem komunikovat, navazovat s ním sociální kontakt a jak mu celkově pomoci. Beseda trvá vyučovací hodinu až 90min a žák s PAS jí nebývá přítomen. Po vzájemné domluvě může probíhat bez přítomnosti pedagogů školy – ti jsou o průběhu informování po skončení besedy.
Služby KBT terapeuta
Klienti SPC mohou využít služeb KBT terapeuta. Terapeutické služby jsou poskytovány dle individuálních potřeb od úvodní konzultace, přes jednorázová setkání až po dlouhodobou individuální terapii.
Rodinné terapie
Aby rodina mohla plnohodnotně fungovat, musí její členové fungovat jako tým a umět řešit i velmi těžké životní situace. Rodinná terapie pomáhá celé rodině tyto těžkosti řešit, podporuje všechny její členy. Klademe velký důraz na komunikaci v rodině a podporujeme klienty v jejím zlepšení. Jednotlivá sezení trvají dle domluvy 60 až 90 minut, průměrný počet setkání je 6-8, ale můžeme s rodinou pracovat i dlouhodobě. Intervaly mezi sezeními jsou zpravidla 2-6 týdnů. K jednotlivým členům rodiny jsme neutrální, nesoudíme a zcela zachováváme anonymitu našich klientů.
Sociální poradenství
Klienti SPC NAUTIS mohou v případě potřeby využít odborného sociálního poradenství, které zajišťuje sociální pracovnice.
Sociální poradenství je poskytováno telefonicky na tel. čísle: 774 723 785 v době: po-čt 9:00 – 12:00, pá 9:00 – 10:00. Po předchozí telefonické dohodě je možné realizovat osobní sekání za účelem sociálního poradenství, případně je možné domluvit výjezd do rodiny
V rámci poradenské služby v prostorách SPC NAUTIS (zejména v rámci setkávání klientů v čekárně) a v rámci intervencí a poradenských služeb v terénu zaměstnanci SPC NAUTIS dbají na ochranu klientů před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí.
3. Jak žádat o službu
U nezletilých dětí, žáků a studentů podává žádost jejich zákonný zástupce, zletilý klient žádá sám.
Noví klienti se objednávají přes pořadník zveřejněný na webových stránkách SPC NAUTIS. Na základě zápisu do pořadníku žadatel o službu obdrží automatický e-mail s informovaným souhlasem. Vyplněný informovaný souhlas zašle zpět do SPC NAUTIS dle pokynů.
Informovaný souhlas pro žadatele o službu je přílohou č. 1 této směrnice.
Sociální pracovnice kontaktuje žadatele o službu ve chvíli, kdy může nabídnout vhodný termín pro službu.
Objednávání stávajících klientů SPC NAUTIS je možné telefonicky nebo e-mailem prostřednictvím sociální pracovnice, případně přímo přes speciálního pedagoga, který má klienta v péči.
4. Poskytnutí služby
Před poskytnutím služby zákonný zástupce/zletilý klient potvrzuje informované souhlasy. Jedná se o Informovaný souhlas s poskytnutím služby v SPC NAUTIS (příloha č. 2 této směrnice), v případě speciálně pedagogického vyšetření o Informovaný souhlas se závěry vyšetření (příloha č. 3 této směrnice) a Souhlas se zpracováním osobních údajů (příloha č. 4 této směrnice).
Služba je poskytnuta zpravidla na pracovišti SPC NAUTIS, v případě náhledu ve škole. Veškeré služby se poskytují po předchozí telefonické nebo e-mailové domluvě. V odůvodněných případech může být služba poskytnuta v domácím prostředí klienta.
Pobyt v prostorách SPC
Po dobu pobytu nezletilého klienta v čekárně (v době, kdy ve vyšetřovně probíhá konzultace nebo intervence speciálního pedagoga, psychologa nebo terapeuta bez přítomnosti dítěte) za bezpečnost nezletilého klienta zodpovídají zákonní zástupci. V době poskytnutí služby, kdy je s nezletilým klientem ve vyšetřovně speciální pedagog, psycholog nebo terapeut SPC NAUTIS, za bezpečnost nezletilého klienta zodpovídá pracovník SPC NAUTIS.
5. Zprávy a doporučení
Písemným výstupem poskytnuté služby je zpravidla písemná zpráva.
Výstupem ze speciálně pedagogického vyšetření nebo z komplexního vyšetření je Zpráva školského poradenského zařízení, Doporučení školského poradenského zařízení, případně Doporučení k uzpůsobení podmínek pro vykonání přijímací zkoušky a Doporučení k uzpůsobení podmínek pro vykonání maturitní zkoušky (Vyhláška 27/2016 Sb.).
Doporučení školského poradenského zařízení se vystavuje po konzultaci se školou. Zpráva školského poradenského zařízení a Doporučení školského poradenského zařízení se předává zákonnému zástupci/zletilému klientovi osobně, nebo se zasílá prostřednictvím České pošty, případně do datové schránky zákonného zástupce/zletilého klienta. Škole se Doporučení školského poradenského zařízení zasílá datovou schránkou. Zákonný zástupce/zletilý klient Doporučení školského poradenského zařízení škole nepředává, ale je školou vyzván k podpisu přímo ve škole.
Výstupem ze screeningové diagnostiky je Zpráva, která se předává zákonnému zástupci osobně, nebo se zasílá prostřednictvím České pošty.
Výstupem z náhledu ve škole je zpravidla Zpráva (Vyhodnocení podpůrných opatření), která se předává zákonnému zástupci osobně, nebo se zasílá prostřednictvím České pošty, v ojedinělých případech do datové schránky zákonného zástupce/zletilého klienta. Škole se Zpráva z náhledu (Vyhodnocení podpůrných opatření) zasílá datovou schránkou.
Na žádost zákonného zástupce/zletilého klienta je možné vystavit Souhrnnou zprávu. Jedná se zpravidla o zprávu o dlouhodobé spolupráci, která je vystavena pro jiné účely než školské.
6. Dokumentace klientů
V SPC NAUTIS je každému klientovi vedena složka se spisovou dokumentací (spis). Do spisu se zakládají kopie lékařských a odborných zpráv, které zákonný zástupce/zletilý klient doloží, podepsané informované souhlasy, zprávy a doporučení (výstupy ze služby) a další podklady, které jsou nezbytné pro poskytování služeb SPC. Zákonný zástupce/zletilý klient má právo po předchozí domluvě nahlédnout do svého spisu a pořizovat si výpisky.
Spisy jsou uchovávány v uzamykatelné skříni/kartotéce na pracovišti SPC NAUTIS v souladu s archivním řádem. Ke spisům klientů mají přístup pouze oprávněné osoby z řad zaměstnanců SPC NAUTIS.
7. Komunikace s klientem a ochrana osobních údajů
Pracovníci SPC NAUTIS při komunikaci se zákonnými zástupci, zletilými klienty, pracovníky škol apod. vždy dbají na ochranu osobních údajů. V nezabezpečené e-mailové komunikaci nelze zasílat osobní údaje. Nelze zasílat zprávy jako přílohu v e-mailové komunikaci nebo využívat služeb komerčních internetových úložen. Zprávy se zákonným zástupcům/klientům předávají osobně, poštou nebo po předchozí dohodě datovou schránkou.
SPC NAUTIS jedná v nejlepším zájmu klienta. V případě nezletilých dětí pracovníci komunikují zpravidla s jedním zákonným zástupcem. Pokud není do SPC NAUTIS doložen doklad o úpravě/omezení/zbavení rodičovské způsobilosti jednoho z rodičů, předpokládá se, že zákonní zástupci jsou spolu ve shodě.
8. Práva a povinnosti klientů/zákonných zástupců
Klienti/zákonní zástupci SPC NAUTIS mají právo:
- na poskytnutí informací a standardních poradenských služeb a péči v oblasti vzdělávání
- na informace týkající se služeb, na zprávu z vyšetření, na informace k doporučeným podpůrným opatřením
Klienti/zákonní zástupci SPC NAUTIS jsou povinni:
- oznamovat SPC NAUTIS údaje podle §28 odst. 2-3 Školského zákona 561/2004 Sb. v platném znění a další údaje podstatné pro průběh vyšetření a změny v těchto údajích
- doložit diagnostickou zprávu (kopii), případně aktuální odborné zprávy, které by mohly mít vliv na vyšetření a poskytování poradenských služeb
- v případě, že se nemohou dostavit na vyšetření (např. nemoc), co nejdříve tuto informaci oznámit do SPC NAUTIS (je možné i formou SMS na telefon 774 723 785)
- ve vnitřních prostorách se přezouvat nebo používat návleky
- po dobu pobytu nezletilého klienta v čekárně (v době, kdy ve vyšetřovně probíhá konzultace nebo intervence speciálního pedagoga, psychologa nebo terapeuta bez přítomnosti dítěte) za nezletilého klienta zodpovídají zákonní zástupci
- dodržovat Vnitřní řád, zásady BOZP a požární ochrany, dodržovat hygienické standardy
- ohleduplně zacházet s vybavením SPC NAUTIS
- při odchodu za sebou zavírat dveře, v areálu Českolipská 621/26 zavírat branku od areálu na petlici (zvláště v dopoledních hodinách)
- v prostorách poskytování služeb dodržovat zákaz kouření včetně elektronických cigaret, zákaz kouření platí v celém areálu Českolipská 621/26 Praha 9, v celém areálu ZŠ Školní 402 Kostomlaty nad Labem a v budově Josefa Knihy 225 Rokycany
- v případě ukončení spolupráce písemně informovat SPC NAUTIS o této skutečnosti
- plnit pokyny SPC NAUTIS vydané v souladu s právními předpisy a vnitřním řádem
9. Ukončení péče SPC NAUTIS
Péče je ukončena na žádost zákonného zástupce/zletilého klienta. Dále je péče ukončena u klienta, u
kterého pominuly důvody poskytování péče SPC NAUTIS (ukončení středního vzdělávání a nepokračování vyšším odborným vzděláváním, při přestupu klienta do jiného školského
poradenského zařízení atd.).
Dále je ukončena péče u klientů, kteří nekontaktovali SPC NAUTIS déle než tři roky od konce
platnosti Doporučení ŠPZ, případně u klientů, kteří déle než tři roky nekontaktovali SPC NAUTIS a neměli Doporučení ŠPZ.
Po ukončení péče je spis klienta archivována podle Archivačního řádu.
10. Činnost SPC NAUTIS – mimořádná opatření související s COVID-19
Vyšetření a návštěvy v SPC NAUTIS probíhají za zvýšených hygienických podmínek. Opatření se mohou měnit v souvislosti s aktuální epidemickou situací.
V souladu se stávajícím mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví jsou pracovníci SPC
NAUTIS a všichni zákonní zástupci povinni mít zakrytá ústa a nos respirátorem.
Bez respirátoru nebude zákonný zástupce vpuštěn do prostor SPC NAUTIS.
Klienta do prostor SPC NAUTIS doprovází pouze jedna osoba. Pokud je třeba doprovodu další
osoby, zákonný zástupce/zletilý klient toto domluví s pracovníkem SPC NAUTIS předem. Bez
předchozí domluvy další doprovázející osoby vč. sourozenců klienta nebudou do prostor SPC
NAUTIS vpuštěny.
Klient a doprovod po příchodu použijí dezinfekci rukou.
Klientovi a jeho doprovodu je při příchodu změřena teplota. Osoby se zvýšenou teplotou a osoby
jevící známky respiračního onemocnění nebudou do prostor SPC NAUTIS vpuštěny. Klient ani
doprovod nesmí mít nařízenou karanténu.
Doporučujeme, aby klient s doprovodem měli s sebou vlastní nápoj.
V SPC NAUTIS je pro klienty k dispozici dezinfekce na ruce a jednorázové návleky na obuv.
Všichni zaměstnanci SPC NAUTIS dodržují zvýšené hygienické standardy. Při vstupu na pracoviště je zaměstnancům měřena teplota.
V prostorách SPC NAUTIS probíhá častý úklid (dezinfekce klik, vypínačů, podlahy, dezinfekce
testovacích materiálů a pomůcek).
Pokud klient/zákonný zástupce odmítne ambulantní vyšetření v prostorách SPC NAUTIS z vážných
důvodů, lze poskytnout online vyšetření. O možnosti online vyšetření rozhodne příslušný speciální
pedagog/psycholog po domluvě s klientem/zákonným zástupcem. Online vyšetření se poskytuje
pouze po dobu mimořádných opatření v souvislosti s onemocněním COVID-19. Online vyšetření nejsou prováděna u nových klientů.
Klienti/zákonní zástupci jsou s mimořádnými opatřeními seznámeni při telefonickém kontaktu před
vyšetřením, dále jsou opatření zveřejněna na webových stránkách SPC NAUTIS.
V Praze dne 1. 3. 2021